fredag 16 november 2012

Allmänna tankar - och dess påföljder (ingen uppgift)



Dagens tanke.

Existerar något innan vi själva upptäcker det?
Till exempel, jag ska köpa nya skor och vandrar då in i en sko-butik. Då slår tanken mig att, fanns skobutiken här innan jag kom dit? Eftersom att jag aldrig tidigare varit där, så kan jag inte vara säker på att den faktiskt fanns där. Inte heller kan jag vara säker på att den aldrig funnits där. När affären försvinner ur sikte undrar jag också om affären finns kvar, när jag inte är närvarande. Skapar jag nya ting som fortsätter att existera efter att jag avlägsnat mig därifrån? eller faller dem samman och återgår till att inte existera?
Tanken skulle åtminstone kunna passa in i vår värld, då vi inte kan bevisa att något finns när vi själva inte ser det. Detta skulle kunna innebära att vi skapar och avlägsnar nya människor och miljöer, utan att vara medvetna om det.

Nu, när jag sitter och skriver, kan jag också undra varför jag skriver "ni". Om min teori stämmer så finns ni inte när jag inte ser er. Alltså innebär det här att jag sitter här och, likt en virrig pensionär, pratar med mig själv.

Och vem vet, när jag inte ser något behöver inte det betyda att de upphör att existera bara för det, de kanske fortsätter att existera, men ser annorlunda ut, eller så är de oförändrade även när jag inte ser dem. Det går tråkigt nog inte att besvara mina frågor, eftersom det är omöjligt att se något utan att se det.

Men ha i åtanke att, exakt vad som helst kan finnas bakom er, utan att ni är medvetna om det.


1 kommentar:

  1. Och håll med om att det blir ÄNNU mer intrikat av att du just skriver - finns det jag som skriver överhuvudtaget eller är det en produkt av en helt annan hjärna?
    Man kan bli kollrig för mindre. Men det är ganska spännande!

    SvaraRadera