tisdag 13 november 2012

Babel - Ett dilema

Vi har (inte så nyligen, eftersom att jag som vanligt är väldigt sen med att uppdatera i bloggen) fått besöka tv-huset och se på inspelningen av programmet "Babel". Där gästade två kända författare programmet, nämligen Jonas Hassan Khemiri och Jonas Gardell, De två Jonas:arna.
Blåggfrågan den här veckan (vecka 40, fast jag skriver det här vecka 46) lyder "OM det var alldeles nödvändigt att läsa någon av böckerna som nu Jonas Gardell respektive Jonas Hassen Khemiri precis kommit ut med - vilken skulle du välja, och varför?" svaret följer nedan.

Båda författarna gav ett intryck av avspändhet inne i studion, som förvånade mig. Om jag skulle stå inför en stor publik, och spela in inför ett program som förmodligen kommer sändas över hela Sverige  då skulle jag vara väldigt osäker och nervös. Jag vet inte hur de lyckades hålla sig så lugna, så jag utgick ifrån att det antingen rörde sig om att de kände sig så hemma på ämnet de skulle diskutera så att det dämpade oron,  eller om de i själva verket var vettskrämda, men bara bra på att hålla masken.
Båda författarna verkade vara väldigt kompetenta skribenter, framförallt Gardell verkade väldigt erfaren inom författaryrket. Om jag skulle läsa något av deras verk så skulle jag välja Gardells. Dels för att det rör sig om ett väldigt viktigt ämne, och för att han verkar vara en väldigt duktig författare. Men jag skall heller inte förtala Hassan Khemiris verk, som också verkar vara väldigt bra. Men, i dagsläge så vinner Gardells "Torka inte tårar utan handskar" över Hassan Khemiris "Jag ringer mina bröder".

/Vidar Ekström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar